بهترین پمپ آب و فاضلاب را با ما بشناسید
نوشته شده توسط : شرکت بازرگانی بارمان

اول بریم انواع پمپ های فاضلاب را بشناسیم

در این مقاله به بررسی انواع پمپ های آب و فاضلاب می پردازیم با ما همراه باشید!
انواع پمپ های فاضلاب شامل پمپ های فاضلاب با هوای فشرده ، پمپ های فاضلاب با جریان هوا ،  پمپ های پیچوار و پمپهای دورانی می باشد. هریک از این پمپ ها در شرایط خاص مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد. اصول کار پمپ های دورانی بر استفاده از نیروی گریز از مرکز ناشی از دوران پره های متحرک پایه گذاری شده است. 

از نقطه نظر شکل و تعداد پره ها بسته به نوع فاضلاب و مقدار مواد معلق در آن پمپ های دورانی زیر بکار برده می شوند :

پمپ های شعاعی یک پره ای


در این پمپ ها  فاضلاب در امتداد محور وارد پمپ شده و در امتداد شعاع بیرون می رود. برای کاهش حساسیت این پمپ در برابر مواد معلق و درشت فاضلاب پره های آنرا به یک عدد تقلیل داده اند. بسته به ساختمان پمپ ، قطعات سخت و درشتی به بزرگی چندین سانتیمتر نیز میتوانند از درون این پمپ ها بگذرند. 

 

پمپ های شعاعی دو یا سه پره ای


افزایش تعداد پره ها در این پمپ ها سبب افزایش دبی آنها به حدود 50تا 500لیتر در ثانیه و افزایش حساسیت آنها در برابر مواد معلق می گردد. معمولا نوع دو پره ای این پمپ ها بیشتر ساخته می شود. ارتفاع مانومتری این پمپها در حدود 5تا 50متر است. 

 

پمپ های با پروانه ی مارپیچی


این پمپ ها را با پره های باز و یا با پره های بسته برای پمپاژ فاضلاب هایی که تصفیه مقدماتی ساده ای شده باشند بکار می برند. این پمپ ها محوری هستند و فاضلاب در امتداد محور پمپ وارد و با زاویه ای کمتر از 23درجه نسبت به محور بیرون می رود. 

 

پمپ های استوانه ای


دارای پروانه هایی هستند که فاصلاب را در امتداد محور هدایت کرده و توسط زانویی که محور از دیواره آن می گذرد به بیرون فرستاده می شود، در محل گذر محور دوران پمپ از زانویی با کمک کاسه تند ویژه ای آب بندی کامل انجام می گیرد.

 

پمپ های پروانه ای


این پمپ ها انواع پمپ های فاضلاب نوع محوری می باشند که در آنها فاضلاب در امتداد محور وارد پمپ شده و در امتداد محور از پروانه ها بیرون میرود. زاویه پره های این پمپ ها ممکن است ثابت نبوده و با فرمانی درپ حین دوران تغییر نماید. هر دو نوع پمپ های بند اخیر در برابر مواد معلق و به ویژه مواد معلق الیافی شکل بسیار حساس ند و لذات از این گونه پمپ ها تنها برای پمپاژ فاضلابهای سطحی استفاده می شود.

 

حالا نوبت پمپ آب است

 


بریم سراغ پمپ آب :) پمپ آب یکی از وسایل ضروری ساختمان می باشد. این وسیله بیشتر در مناطقی کاربرد دارد که فشار آب در آنجا کم است. اگر تصمیم گرفته اید که یک دستگاه پمپ آب برای ساختمان خود تهیه کنید باید با کارکرد پمپ به طور کامل آشنا شوید. پمپ وظیفه دارد که نیروی برق را تبدیل به نیروی محرک کند. سپس نیروی محرک را به سیالی که از پمپ در حال عبور است، انتقال دهد. این نیرو باعث افزایش فشار و عبور سریع مایع می‌شود. انرژی مکانیکی پمپ توسط الکتروموتور تامین می شود. با ورود مایع سیال به داخل محفظه پمپ، پره ها یا پروانه های پمپ می چرخند. با چرخیدن پروانه ها انرژی محرک سیال نیز افزایش می یابد و با فشار و قدرت بیشتری جریان پیدا می کند.

 

انواع پمپ آب 


 انواع پمپ آب از نظر ساختاری :

 

پمپ دینامیکی


پمپ‌ های دینامیکی انرژی الکتریکی تبدیل به انرژی مکانیکی می شود و این انرژی فشار آب را افزایش می دهد. این نوع پمپ ها به طور مداوم و دائمی در حال کار کردن هستند و بیشتر از پمپ‌ های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ های دینامیکی دارای دو نوع خطی و سانتریفیوژی یا گریز از مرکز هستند. پمپ خطی مایعات و آب را در همان راستایی که به پمپ وارد شده اند، از خود خارج می کند. بیشترین کاربرد پمپ های خطی در کشاورزی است و برای جابه‌جایی آب از رودخانه به زمین های کشاورزی استفاده می شود.  همچنین در انتقال آب دریا، در تولید برق، صنایع پتروشیمی، ایجاد جریان آب در آتش نشانی ها، در کارواش ها و در سیستم های تهویه فشار، بخار و هوا نیز استفاده می شوند.

 

پمپ جابجایی مثبت


عملکرد پمپ جابجایی مثبت برخلاف پمپ سانتریفیوژی است و جریان ایجاد شده در آن دائمی نیست و به طور دوره ای می باشد. میزان انتقال مایعات نیز در این نوع پمپ کمتر از پمپ های دینامیکی است.  مکانسیم پمپ جابجایی مثبت به گونه ای است که در صورت کم بودن جریان آب و مایعات فشار را زیاد کند و مایعات با یک فشار ثابت در مسیر منتقل شوند. از پمپ های جابجایی مثبت برای جابجایی لجن، روغن، خمیر و به طور کلی سیالاتی که دارای ویسکوزیته بالا هستند، استفاده می‌ کنند. این نوع پمپ نیز دارای دو نوع روتاری و رفت و برگشتی است. انرژی مورد نیاز نوع رفت و برگشتی به وسیله یک پیستون تولید می شود. این پیستون توسط نیروی مکش مایعات را به داخل کشیده و به بیرون پمپاژ می نماید.

 

اما انواع پمپ بر اساس نوع کاربرد


 پمپ های خانگی


این پمپ بسیار کاربردس است برای انتقال آب به تمام واحدهای ساختمان های مسکونی از پمپ های خانگی استفاده می شود. این پمپ ها آب چاه یا مخزن  را به قسمت های مختلف ساختمان پمپاژ می کنند. پمپ های خانگی برای سیستم های آبیاری اتوماتیک و آبیاری باغ ها نیز کاربرد دارند.

 

پمپ آب پنتاکس


پنتاکس یکی از برندهای خارجی معروف و معتبر که متعلق به کشور ایتالیا است و در تولید پمپ آب خانگی از به روزترین تکنولوژی دنیا استفاده می کند. باید بدانید این پمپ برخلاف اندازه کوچکی که دارد، دارای عمر بالا و قدرت بسیار زیادی است.

 

پمپ آب خانگی دارای مخزن انبساط


 با توجه به شرایط ساختمان گاهی اوقات لازم است که پمپ آب خانگی که نصب می کنید دارای مخزن انبساط باشد. این مخزن انبساط در داخل خود مقداری آب پر فشار نگهداری می کند. هنگامی که پمپ روشن است در داخل مخزن انبساط هوای پرفشار ایجاد می شود. این هوا باعث افزایش فشار آب در داخل لوله ها می شود. استفاده از پمپ خانگی دارای مخزن انبساط باعث کم شدن مصرف برق و همچنین کاهش استهلاک پمپ می شود. در هنگام خرید پمپ خانگی به میزان مصرف انرژی، بهره وری، میزان سر و صدا و قدرت پمپ توجه داشته باشید.

 

در آخر پمپ های خانگی از لحاظ میزان قدرت

 

پمپ های خانگی با قدرت نیم اسب بخار بیشتر مخصوص ظرفیت های پایین هستند. اندازه کوچک و سر و صدای کمی دارد. قیمت آن نیز نسبتا پایین تر از انواع دیگر است.‌

پمپ های خانگی یک اسب بخار به سه دسته جتی، بشقابی و دو پروانه تقسیم شده اند.‌ پمپ یک اسب بخار جتی توسط سیستم مکش آب به طور یکنواخت و آرام آب را پمپاژ می نماید. پمپ یک اسب بخار بشقابی بیشتر مناسب استفاده در ساختمان های مسکونی سه طبقه هستند.‌ پمپ های یک اسب بخار دو پروانه نیز برای ساختمان مسکونی چهار طبقه، پنج طبقه و هشت طبقه با واحدهای 75 متری مناسب است. البته در صنعت کشاورزی نیز کاربرد دارد.‌ سرو صدا و قیمت پمپ های یک اسب بخار دو پروانه از انواع دیگر بیشتر است.

پمپ های خانگی یک و نیم اسب بخار برای ساختمان‌ های پنج طبقه ای که متراژ هر واحد آن حدودا از 100 متر مربع بیشتر نیست، مورد استفاده قرار می گیرند.

پمپ‌ های خانگی دو اسب بخار نیز معمولا در ساختمان های مسکونی پنج طبقه دارای چهارده واحد و متراژ 100 متری استفاده می کنند.

 

به سایت ما به نشانی https://www.speck-iran.com/ سر بزنید :)





:: برچسب‌ها: پمپ‌ های خانگی دو اسب بخار , میزان قدرت , مخزن انبساط , پمپاژ ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: